Lära känna en karaktär

I Kreativt Skrivande 3 så har jag som mål att färdigställa ett gammalt ungdomsboksprojekt som har sovit en period. Jag tänker nog inte skriva så mycket om handlingen här på bloggen utan mer om processen och idag fokuserar jag på karaktärer.

Det finns ju inget tråkigare tycker jag när man läser en bok och handlingen är suverän men karaktärerna lever inte, de är som klippdockor, pappfigurer, känns liksom påhittade. 

För även om karaktärerna är påhittade så vill jag när jag läser, eller ser en film, att det ska vara som att de här karaktärerna faktiskt lever, finns, kämpar, just nu i något slags parallellt litterärt universum.

Jag vill bli arg på karaktärer, vill tänka vad gjorde du så för jävla idiot!! Jag vill förändra min bild av en karaktär, jag vill förlåta, försonas, jag vill tycka om en karaktär, vill känna värme, vill att det ska gå bra för den, att allting ska ordna sig. Jag vill känna något för karaktären.

Så när jag skriver vill jag ju förstås skapa karaktärer som jag själv skulle vilja läsa om.

Jag har denna söndagsmorgon ägnat min tid åt en karaktär i min bok som heter Ida. Hon har varit lite försummad. Förut så var en bikaraktär men så kände jag att hennes historia är minst lika viktig som ordinarie huvudkaraktärs historia så jag tänkte att det får bli två huvudkaraktärer. Men den ordinarie huvudkaraktären, Freja, har jag grubblat, tänkt och format fram henne under flera år, det är som en barndomsvän som jag känner men inte träffar så ofta, om jag går förbi en klädaffär så kan jag per automatik ibland notera vad Freja tycker är fult och vad hon tycker är fint.

Där är jag inte riktigt ännu med Ida.

Så idag har jag rått om henne. Det är så spännande! Jag har funderat på vilka personlighetsdrag hon har i början av texten och vart hon kommer landa, hur hon kommer förändras under textens gång, jag har ställt frågorna, vart hon kommer ifrån?  Vart hon är på väg? Vad vill hon? Varför vill hon det? Och så vidare.

Innan jag började med det här karaktärsarbetet kändes det inte särskilt lockande men när jag väl var i gång så var det ju skitkul! Det är som att lära känna en ny person. Har även skrivit ett nytt kapitel. Det går framåt.

Kommentera

