Flow

Jag haft skrivarflow idag. Gjort en dramatisk kurva över handlingen fastän jag hade ett motstånd inför det först. Kändes för svårt och tröskeln var hög. Så struntade jag i det svåra och gjorde det som en lek, OM jag gjorde en dramatisk kurva över det här projektet, hur skulle det då bli?

Genast mindre krav och se där, det blev en dramatisk kurva! Nu vet jag ungefär vad jag ska fylla mitten av boken med också.

Dagens lärdom är alltså att det som känns som svåra/jobbiga saker i skrivandet, som att planera, eller göra en struktur, trösklarna helt enkelt , kan vara precis det man behöver. Man kan prova gör dem utan krav att det ska bli något och kanske lossnar det.

Tidigare har jag i många år varit av åsikten: NEJ jag vill inte skriva enligt plan, jag vill skriva på känsla men det bästa är kanske en mellanväg i alla fall när det gäller längre projekt.

Kommentera

