Platser att skriva på, var skriver du?

skriver

I torsdags hade jag ett riktigt bra skrivpass. Inte hemma. Visst kan jag skriva hemma men jag skriver bäst någon annanstans för då är det svårare att smita i väg och göra något annat, typ diska, tvätta, läsa en bok, se på serie…

Här är lite olika platser jag skriver på:

❤ Tåg  ❤ ”Jag skrev den här boken på ett snabbtåg” låter väl inte helt dumt. Jag älskar att ha skrivarflow på ett tåg och liksom ta en mikropaus, se ut på vackra naturen som svischar förbi i gröna, blå och gula streck, mindfulness. Sedan kör jag på igen och smatter, smatter, smatter. Nackdel med tågskrivande, svårt att ändra sittställning om man sitter bredvid främling, lite oergonomiskt.

Buss Utan datorn. Men massor på mobilen. Kravlöst och skönt.

Café Helt okej skrivarplats. Får dock inte samma fokus som på nästa plats på listan. Mysigt dock att kunna äta något gott och dricka något varmt samtidigt.

 ❤ Bibliotek  ❤ Bästa skrivarplatsen för mig! Det osar inspiration från hyllorna och dessutom blir alla böckerna runt om en härlig motivation till vad det jag ser på skärmen förhoppningsvis en dag ska bli.

Köket (hemma): Även om jag helst skriver någon annanstans än hemma så är mitt eget kök en plats som jag ändå trivs att skriva på och visst går det att producera något även här (det här blogginlägget skrivs från köket till exempel). Då kokar jag te och sätter mig och går det riktigt bra så lär jag gå och koka nytt vatten för att jag glömt bort det där med att dricka te 🙂 När jag skriver i köket sitter jag på en hård stol, det är bra för då måste man då och då röra på kroppen och då brukar jag faktiskt sätta mig på köksgolvet med ryggen mot elementet som variation. Insåg nyss att när jag väl skriver hemma så skriver jag som allra bäst på golvet. Spännande.

Fördel med att skriva hemma: det ergonomiska! Visst kan jag stretcha på offentligt plats, typ på ett bibliotek , lite småövningar så inte nacken krackelerar, men hemma är det en sådan lättnad att liksom kunna pausa, gå in i vardagsrummet och göra en serie yogaövningar. Någon dag ska jag skriva mer om det där med att skriva (sitta mycket) och att vara rädd om kroppen, för det tycker jag är viktigt (och jag behöver öva på det själv, MYCKET.)

Var skriver du? 

5 thoughts on “Platser att skriva på, var skriver du?

    • forsvinnerochstannarkvar skriver:

      Ja det viktigaste är att man hittar en plats för fokus. Till min förvåning har jag märkt att sorl och brus hjälper mig att fokusera för det tar bort störande tankar. Fast när jag väl skriver hemma, det är alldeles tyst och så kanske det kommer ett sånt där magiskt regn som enda bakgrundsljud, då är det ju väldigt ljuvligt att skriva hemma också 🙂

      Liked by 1 person

  1. anethebergendahl skriver:

    Hej Jenny!

    Jag skriver allra bäst hemma och i min ensamhet. Men det är inga problem då jag bor själv. Kan också skriva på bussar och tåg men om det är för mycket prat/sorl/skrik runtomkring mig kan jag inte tänka. Är tvungen att ha nästan knäpptyst för att kunna skriva bra meningar. Precis som jag behöver när jag ska läsa. Älskar att vara hemma och sitta framför datorn och bara njuta av varje nedslag på tangenterna. 🙂

    Liked by 1 person

  2. Eva Karlsson skriver:

    Jag skriver hemma vid köksbordet. Eller ute på altanen. I våras skrev jag på kafé en gång och upptäckte till min förvåning att det gick riktigt bra, gillade sorlet som höll sig på lagom avstånd. Jag har nämligen prövat tidigare och då har det inte gått alls. I höst tror jag det blir fler kaféer, har lite lust att blogga om dem och sätta betyg. Vi får se.

    Liked by 1 person

Kommentera

