Självbiografisk svacka

skarmavbild-2016-09-23-kl-11-59-25

Jag har haft en självbiografisk svacka. Har inte alls varit sams med min text i några veckor. Det är svårt att skriva om sig själv. Men den här boken måste ut ur kroppen. Svackorna som är oundvikliga under processen blir dock mer och mer konstruktiva, jag utvecklas i mitt skrivande och gestaltande och hittar vägar där jag kan skriva om det som gör mest ont i livet och ändå känna att jag inte förlorar mig själv, där jag är idag. Vilken resa det är att skriva.

Här är min bästa överlevnad för skrivarsvackor baserad på egna erfarenheter 😉

  1. Det går över. Usch vad det låter hårt men det behöver inte vara tough love, det kan vara självkärlek också. När jag i stunden avskyr min text så tänker jag, titta inte på den nurå, för nu är du trött/stressad/bitter/ofokuserad/självkritisk/sentimental osv, titta om en timme eller imorgon och gör något annat nu. Så här är det, ibland är man inte på humör för att skriva. Ibland behöver först man sova en stund, yoga, äta en macka, messa internhumor med en kompis eller lyssna på radio i sängläge och äta choklad. Sedan gör man comeback!
  2. Skriv annat. Jag läser #författarboken  av Kristina Svensson. I den står det som tips att skriva två parallella projekt samtidigt, kändes skönt att läsa. I skrivande ska man ju hitta det sätt som fungerar för en själv. För mig fungerar det bra att skriva på två parallella projekt samtidigt för att det blir mer effektivt, jag har provat skriva på tio saker samtidigt, rekommenderas inte. Jag har provat att satsa stenhårt på ETT projekt men då blir det lätt en lång paus för svacka då ingenting händer. Så när jag vill kräkas på mitt ena manus så byter jag snabbt till det andra och har flow (!) Inte alltid. Men ofta. Och orkar man för tillfället inte skriva på sitt projekt så kan man ju alltid gå på en skrivarcirkel och skriva lustfyllt och kravlöst, bara för att skriva något. Det tycker jag är bra för inspirationen och motivationen.
  3. Läs. Är jag i en period då jag läser mycket så skriver jag mycket och vice versa. För mig samverkar dessa två passioner och hjälper varandra. Jag läser allt möjligt. Bilderböcker och fackböcker. Feel-good och sci-fi. För mig är det både avkopplande och stimulerande. Sedan kan man ju alltid läsa något om skrivande också. Som till exempel idag läste jag #författarboken på min lunchpaus.

På andra sidan svackan är det mycket trevligt kan jag nu säga. Har redigerat vansinnigt bra idag i mitt självbiografiska manus där nästa mål är ett nöjd-manus som ska jag ska låta min vän Anna testläsa igen (hon har läst flera tidigare versioner). Efter det ska jag göra en koll så att jag känner att det är lagom utlämnande och sist några varv språk och grammatik och sedan.. Innan jul ska det ligga i en brevlåda. Så nu är det dags att sluta blogga och fortsätta redigera. Hejsvejs!

2 thoughts on “Självbiografisk svacka

Kommentera

