Tankekarta för en scen, research och att skriva om sånt man inte vet något om

tankekarta

Nu när den självbiografiska romanen har lite ledighet för min del då den ska läsas av testläsare så växlar jag till mitt andra projekt. Det här med två parallella projekt fungerar toppen för mig. Så nu är det unga vuxna romanen som gäller, det är ju den jag skriver på i kursen Kreativt Skrivande 3 på LTU.  En bromskloss för mig nu är en scen som kretsar kring en fest och där går jag ju bet för min erfarenhet på den fronten är 0, nada, inte ett jota. Så hur sjutton gör man då?

Jo man frågar!

Idag pluggade jag med en vän och efter att ha varit duktig och läst kurslitteratur så började vi prata om boken och det ledde till en spontan stund med research. Det blev en välklottrad tankekarta om alla möjliga beståndsdelar, tankar, känslor, situationer kring festande i gymnasieåldern, som den scenen kan byggas upp utifrån. Känner definitivt att det här med research är något att ta vara på i skrivandet, fråga folk, göra tankekartor, ta in kunskap och andras erfarenheter där ens egna erfarenheter inte räcker för att skapa en trovärdig text.

 

3 thoughts on “Tankekarta för en scen, research och att skriva om sånt man inte vet något om

  1. Marie: Mitt skrivliv skriver:

    Ja, research är superviktigt! Jag har en undersköterska i mitt nuvarande manus, hon jobbar på äldreboende precis som min svägerska – det underlättar att ha någon att fråga.
    Kul att du har projekt ett på testläsning. Lycka till!
    Har för övrigt funderat på LTU:s kurser. Har du gått alla? Är de bra?

    Liked by 1 person

Kommentera

