Utmanar mig själv: kapitelplan

Just nu är mitt huvudfokus i skrivandet unga-vuxna boken. Härligt med variationen att gå från att skriva självbiografiskt till det fiktiva. Det ger ju en betydligt större frihet. Det är detta projekt jag jobbar med i Kreativt Skrivande 3.

Har tidigare lyckats gå över tröskeln och det motstånd jag kände för att göra en dramatisk kurva över boken. Nu är det dags för nästa tröskel. Kapitalplanen.

Nu radar jag upp, kapitel för kapitel av det jag skrivit hittills.  Vad händer i kapitlet? Vad får läsaren veta? Vilka karaktärer är med och vad fyller de för funktion i kapitlet?

Och när jag radar upp ser jag:
Luckorna
Frågetecknen.
Det som är awesome.
Och det som är skit.
Och att jag har så svårt för mitten! Vill ju gå direkt på klimax för att det är roligast att skriva!!! Detta är min stora övning jag har att jobba med. Inte underskatta mellanrummen.

Sedan ska jag försöka, verkligen utmana mig själv att utveckla kapitalplanen till något som sträcker sig över hela boken.

För jag älskar flow och när karaktärerna lever sitt eget liv och jag bara hänger på men jag förstår ju att just det här bokprojektet kommer aldrig bli färdigt om jag bara litar på flow. Jag behöver en plan.

Hur skriver ni? Med eller utan plan? Vad fungerar för er, flow eller struktur eller kombinationen och variationen? 

4 thoughts on “Utmanar mig själv: kapitelplan

  1. Marie: Mitt skrivliv skriver:

    Jag tycker din kapitelplan låter bra, att kunna se utvecklingen överskådligt. Det tycker jag kan vara svårt ibland. Själv gör jag kapitelsynopsis i dokumentet, sedan skriver jag efter det.
    De lugnare perioderna behövs i manusen, men jag håller med om att de är en utmaning att skriva. Konsten tror jag att göra dem drivna utan att det är krasch, bom och bang hela tiden 🙂

    Liked by 1 person

  2. anethebergendahl skriver:

    Jag skriver efter ett synopsis som jag skrivit från start men förändras under skrivarprocessen. Sedan använder jag mig av kapitel synopsis som Marie beskriver som utvecklas under kapitens gång. Har också excel med indelning i kapitel ex: kap 1 – lite text om miiljö, karaktär, scen mm. För att få en bättre överblick. Nu är detta mitt första manus kanske lite överarbetat men det fungerar för mig. 🙂 Jag behöver ganska mycket struktur/planering i förväg sedan blandar jag givetvis med spontana inslag som jag kommer på i stunden medan jag skriver och/eller tar ifrån mina anteckningar under veckan som gått. Jag skriver endast på helgerna då jag heltidsarbetar. 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

