Research om filosofi och ödehus

research

Research är kul! Särskilt att använda biblioteket som research i skrivandet, jag gillar analogt. Att bläddra fysiskt. Så jag lånade en bok om ödehus. Googlade först bilder på ödehus för jag ska ha med ett ödehus i min unga-vuxna roman, men när jag sedan lånade Svenska ödehus och började läsa berättelser om ödehus så gav den researchen så mycket mer. Google = toppenbra och ovärderligt för snabb fråga snabbt svar men ibland är det också skönt med långsamheten, analogt bokbläddrande och filosoferande med en kopp te. Finns ju inget som egentligen säger att man inte kan ta långsamheten och tedrickande till det digitala förståss, det ena utesluter inte det andra, men min kärlek till dessa fysiska böcker är och kommer alltid vara något speciellt.

Idag fick jag för med mig att jag skulle göra mer research och landade på en häftig och interaktiv hemsida om filosofi på gymnasiet (min bok utspelar sig på gymnasiet och jag behövde göra research inför en filosofilektion). Och då var det rätt skönt att skriva in filosofi + gymnasiet på kära google och finna inspiration på mindre än en sekund! Så kära digitala värld, jag uppskattar och tycker väldigt mycket om dig också även om hårdpärmarna är min största kärlek när det kommer till kunskap, intryck och inspiration.

2 thoughts on “Research om filosofi och ödehus

  1. Marie: Mitt skrivliv skriver:

    Håller med om att research kan bli så mycket mer spännande genom besök eller böcker, snarare än via googling.
    Att slöbläddra i en e-bok går lika bra, tyvärr har bibblan här en gräns på fyra lån per månad, så det är svårt att unna sig något bara för ströbläddring 😄

    Liked by 1 person

Kommentera

