NaNoWriMo – jag är nöjd nu och vad jag lärde mig

I fredags ställde jag mig själv vid ett vägskäl, kötta på och skriva 10 000 ord under helgen för att nå målet i NaNoWriMo eller släppa taget? Jag kom in ganska sent i NaNoWriMo och tänkte först, äsch, det grejar jag ändå men vid det där vägskälet i fredags så kände jag – varför fortsätta, varför pressa när stressen kommer?  Jag är ju redan nöjd. Det är ganska skönt att ge upp. Vara nöjd. 40 000 ord fick jag till. Det hade jag ju inte fått till om jag inte provat NaNoWriMo.

Att skriva 50 000 ord på en månad är häftigt, det är en utmaning som pressar den där spärren, den där spärren när man sitter och skriver och börjar redigera innan det ens kommit ut vettig text. Jag kom till 40 000 extra ord i mitt projekt i Kreativt Skrivande kursen. Det är faktiskt riktigt jäkla bra. Nöjd, nöjd, nöjd, människan här bakom tangenterna är nöjd.

Det jag lärde mig av NaNoWriMo:

  • Att skriva disciplinerat
  • Att planera mitt skrivande (hur mycket ska jag skriva? När?)
  • Att hantera skrivarrelaterad stress
  • Att våga skriva skit för det är då guldet kommer

Jag har även för första gången dödat en karaktär.

(!)

(!!!)

(!!!!!!)

Satt och skrev som en raket när det kom till mig, den där karaktären måste tyvärr dö. Det bara är så. Det blev bra för texten men kändes också sorgligt. Jättemärklig känsla.

Vad gjorde jag istället för att kötta på med skrivandet i helgen? Gick ut i skogen. Ah. Det var så skönt. Som att bada själen. Sedan läste jag, pysslade och bakade. För hur mycket jag än älskar skrivandet så kommer alltid livet före. Jag måste leva för att kunna skriva.

Och jag ger ju inte upp förstås på själva projektet! Det vill jag vara tydlig med. Nu fortsätter jag skriva på ungdomsboken i en lugnare takt men ändå mer produktivt än innan NaNoWriMo.

7 thoughts on “NaNoWriMo – jag är nöjd nu och vad jag lärde mig

  1. anethebergendahl skriver:

    Den där tävlingen är ingenting för mig. Dessutom jobbar jag heltid. Har inte ens tid att ens stressa på att skriva så mycket varenda dag. Men det är duktigt kämpande på av dig att komma upp i 40 000 ord när du ändå startade senare 🙂 Kommer du använda dessa ord till något?

    Bra punkter: skriva, planera och hantera skrivandet och stress/press som det innebär ibland. Det är punkter jag ständigt tänker på som t ex: Hur ska nästa kapitel se ut? Vilken/vilka karaktärer ska vara med? Det är ansträngande men samtidigt dödsroligt.

    I veckan har jag också kommit på att jag måste stryka en karaktär i manuset helt och hållet.

    Skog och natur är bra för själen att läka. Du gjorde rätt i att tänka på din hälsa och stressa mindre. Att skriva ska man må bra av. Jag undrar verkligen om man gör det vid sådana här tävlingar?

    Liked by 1 person

    • forsvinnerochstannarkvar skriver:

      Jag har lyxen att plugga skrivande på halvtid så det möjliggjorde nog att jag kunde producera så mycket text. Det jag har skrivit är till mitt manus som jag arbetar med i kursen Kreativt Skrivande 3 så jag slog två flugor i en smäll kan man säga.

      Jag tror att sådana här tävlingar blir som med det mesta i livet, det blir vad man gör det till. Det kan såklart vara en stress men det kan också vara ett bra sätt att lära sig arbeta mot mål och att lossa på skrivkrampen och få ord producerade. Jag skulle dock inte orka skriva i samma takt varje dag som jag gjort nu i november, det skulle bli för tungt tror jag. Men det var en kul erfarenhet!

      Liked by 1 person

    • forsvinnerochstannarkvar skriver:

      En till på utbildningen vad jag vet körde också NaNoWriMo, det var henne jag fick idén av att det är ganska smart att använda NaNoWriMo till att få mycket gjort på kursen. 🙂

      Jag försöker vara observant på varningsklockorna som med all stress i alla livsområden, när det är för mkt. Då stänger jag av, går och hittar på något annat, etc, jag är en person som lätt uppslukas på gott och ont så jag behöver påminna mig själv om pauser för kroppen och själens skull. Mitt mantra är att jag måste leva för att kunna skriva. Förut var det mer: jag skriver alltså lever jag. Har alltså vänt på det. Livet först och skrivandet som en del av livet, inte tvärtom. Kul att du frågade 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

