Björnstad

Björnstad bjornstad-inb-3d.png
av Fredrik Backman

En av mina favoritförfattare är Fredrik Backman. Jag tycker att han har ett inspirerande språk och han använder ord på sätt som förvånar och gör mig glad. När jag såg att han släppt ny bok så ställde jag mig genast i kö på bibblan. Började sedan läsa på vad boken handlade om. Ishockey. Backmans allvarligaste roman hittills. Jag kände blandade känslor inför temat.

Jag är ganska svalt intresserad av ishockey. Men jag är intresserad av det som berättas på ett intressant sätt. Jag är nyfiken och jag tror att en berättelse kan utvidga ens uppfattning om saker.

Björnstad är berättad på ett otroligt intressant sätt. Jag är inte så intresserad av fotboll heller men uppskattade ändå Britt-Mari var här då ett tema också, precis som i Björnstad,  var hur idrotten påverkar människor. Idrottskulturen. Samhället. Människorna. Hur idrotten kan föra samman och förgöra. Plocka fram det bästa och det sämsta. Vara en gemenskap och vara ensamhet.

”- Det enda idrotten ger oss är ögonblick. Men vad fan är livet, Peter, mer än ögonblick.”

I Björnstad lever man inte. Man överlever. ”Skogen äter ett övergivet hus eller två per säsong.”  Det finns stora planer för dem som har björnen i sig. Hockeykillarna som ska få samhället att blomstra igen. Om de vinner, kanske kan det då bli ett hockeygymnasium och ett konferenscenter, en shoppinggalleria! Allting hänger på björnen. Den som har björnen i sig. Hockeyn som är Björnstads syre, hjärta och själ. Laget före individer. Att aldrig svika. Att alltid stå enade. Oavsett vad.

I omklädningsrummet haglar de grova ”skämten”. Hur påverkas killarna av att de får hålla på som de gör? På en fest sker en våldtäkt. En tjej som för alltid förlorar en bit av sig själv och för alltid kommer vara rädd för mörkret. Han som våldtar är lagets hjälte, Kevin. Polisen hämtar honom från en buss på väg till lagets viktigaste match och ett hat fyller Björnstad, en farlig ilska, men vems sida ställer sig folket i Björnstad på när det verkligen gäller?

En fantastisk roman med stora känslor. Även om du inte känner att du är så intresserad av hockey så har den här romanen så många lager värda att upptäcka. Om föräldrar som gör allt för att skydda sina barn. Om föräldrar som lever ut sina sorger och besvikelser genom sina barn. Om människor i ett samhälle som kommunicerar med drycker istället för ord. Om människor som tar rygg på varandra och sluter sig samman, om människor som säger i från. Om våld, om oförlåtliga övergrepp, om smärta, om att vara den sämsta förloraren och om att vara den som vinner och är kung. Hur världen ser ut när en är på isen mitt i ögonblicket och när en kliver av.

Jag ser framemot att läsa mer om Björnstad.

Bokbild: Piratförlaget.

Kommentera

