Tips för struktur

Jag vill ha superdupermegastruktur på mitt skrivande i vår. Jag vill ha stenkoll! Så nu har varje bokprojekt jag slutfört/håller på med fått en egen pärm. Här kommer mina strukturtips för att få koll på ett större skrivprojekt:

Kapitelsammanfattningar. Jag skriver en summering för varje kapitel med de saker som läsaren får veta i det kapitlet och som är bärande för berättelsen, vilka karaktärer som är med i det kapitlet och liksom i vilket stadie av sin utveckling de är i. Det ger mig koll när jag bläddrar bland sammanfattningarna och ser vilka trådar som hänger lösa och vilka som knutits samman. Jag skriver också upp saker som jag vet men som inte läsaren vet.

Karaktärsbeskrivningar. I min ungdomsbok har jag en hel klass att hålla reda på. Nu har jag koll på vilka de är och vad de heter. I ungdomsboken har jag delat in karaktärsbeskrivningarna efter: ”klassen”, ”lärarna”, ”familj”, ”huvudkaraktärer”, ”bikaraktärer”.

Dramaturgi. I Kreativt Skrivande 3 så är det här min akilleshäl skulle jag säga så jag tänkte se över berättelsens konflikter och hur de portioneras ut.

Viktig information. Jag upptäckte att jag skrivit olika dagar för huvudkaraktärens simträning (simning är ett tema i boken) och det blev ju väldigt mycket pannkaka av det. Så nu skriver jag upp sådana saker så att det blir konsekvent i hela berättelsen. Det ser lite roligt ut, men samtidigt fint att ha en sådan kom-i-håg-lapp över en karaktärs vanor och vardag.

Analogt/digitalt? 
Jag har tidigare försökt gjort liknande struktur i dokument på datorn och först kändes det jättebra men jag använde inte de dokumenten! Så då fungerade det inte. Att ha en fysisk pärm för varje projekt känns dels roligare för jag blir glad av att pyssla med min pärm och se hur den fylls på och dels så använder jag faktiskt den vilket är det väsentliga. Gör som du vill för det viktigaste är att du gör det som behövs för att skrivandet ska bli bra 🙂

Hur strukturerar du ditt skrivande? 

6 thoughts on “Tips för struktur

  1. Josefine skriver:

    Wow! Vilket bra tips. Jag har också försökt få till det digitalt men på något sätt är det som att allt en arbetat med blir arkiverat och bortglömt så fort en stoppar in det i en mapp på datorn. Därför har jag börjat komplettera med en mapp och skrivbok. Jag tycker det är lite svårt att hålla ordning på var jag har vad men det här med en pärm ska jag definitivt också testa 🙂 Tack. En tanke för den som skriver text på datorn skulle ju kunna vara att samla allt kringmaterial i en pärm och endast ha själva manuset i datorn.

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Ja där satte du fingret på samma problem jag upplever med det digitala, det arkiveras och glöms bort. (Eftersom jag har så mycket annat på datorn). Pärmen är guld värd, så kul att bläddra i dessutom och det är litegrann som att ha en skrivbok fast att kunna flytta fritt på sidorna. Kul att du gillade tipset 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

