Skrivarglädjen får aldrig dö

Jag har haft en deppig skrivperiod. En sådan där vill-inte-kan-inte-känsla. Det vill säga en fas av icke-skrivande och av icke-lust.

Men skrivarglädjen får aldrig dö.

Dock så tror jag att det är naturligt att lusten inte är konstant, att den svajar, växlar, men jag har kommit till insikt att skrivandets kärna är att inte ge upp, inte sluta och att personligen så är min medicin mot det här tvivlet att jag måste leva utanför skrivandet. Göra andra saker.

Som jag alltid återkommer till, jag skriver inte för att leva, jag måste leva för att kunna skriva. Det vill säga ha ett liv utanför texten. Annars går det inte för mig. Jag har accepterat bakslaget i just den här skrivprocessen och sedan låtit det få vakna igen, försiktigt, trevande för att sedan explodera i massa nya ord. Hur hittade jag kärleken igen?

Jo jag åkte buss. Lyssnade på konversationer.
Jag läste böcker.
Jag gjorde helt andra saker och då kom idéerna tillbaka, kanske är det så jag lösa den där jävla mittendelen av ungdomsboken för att det ska bli något av det…

För när glädjen var döende så hjälpte det inte för mig att fortsätta tvinga mig till att skriva, jag blev så less bara. Jag behövde gå utanför texten för att kunna komma tillbaka till den. Och nu är jag så där nykär i min text så det här blev ett bra uppgång och fall och sedan uppgång igen.

5 thoughts on “Skrivarglädjen får aldrig dö

  1. anethebergendahl skriver:

    Ja, Jenny! Ibland kan det bli för mycket av själva ”skrivandet” som gör att man tappar lusten. Håller med dig om att man måste ha ett liv utanför, det livet är allra viktigast. Man behöver se till så att man mår bra och är harmonisk, först då kommer min lust i alla fall. Mycket bra exempel på att hitta skrivglädjen igen som du skriver. När jag läser böcker får jag också idèer som jag skriver ner. Ibland skriver jag ner en hel scen på skrivblocket, superhärligt med läsning. 🙂

    Idag är jag ledig från jobbet och har suttit vid datorn sedan kl 9 imorse och skrivet, mejlat mm. I eftermiddag myser jag i soffan med en bok, te och myspläd.

    Ha en fin dag!

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Precis, det gäller att inte döda sin lust genom att pressa sig själv för hårt. Ibland behöver man ”tvinga” sig själv att skriva men gör man det alltid blir det väldigt tråkigt. Ja läsning är en stor källa till inspiration och även vilsamt ❤

      Det åter jättemysigt! 🙂 Man behöver sådana dagar. Ha det fint!

      Liked by 1 person

  2. Marie: Mitt skrivliv skriver:

    Åh vad jobbigt, men med mycket igenkänning. Det går upp och det går ner, bara att följa med och vara medveten om att det går över. Återhämtning av olika slag tror jag är jätteviktigt, input utifrån, vila i olika former, motion, livet helt enkelt – som både du och Anethe är inne på.
    Hoppas du känner dig mer inspirerad snart, men du är iaf inte ensam i denna berg-och-dalbana 😘

    Liked by 1 person

Kommentera

