#BOU2017 FEBRUARI = Poesi skriven efter 2010

rabarberUnder ett rabarberblad 
av Lena Sjöberg
BoU-utmaningen 2017.

Så var det dags för februariboken i #bou2017. Poesi skriven efter 2010. När jag letade efter bok slog det mig att det inte finns så mycket ny ungdomspoesi, det är tråkigt tycker jag. Däremot finns det mycket ny poesi för yngre barn, jättefina böcker med verser, rim och dikt.

Den här är ju sagolik. Jag satt och sjöng vissa dikter när jag läste dem för de skriker efter att bli tonsatta (om de inte redan är det?). I de här dikterna ryms så mycket, skiftningarna mellan årstider, mellan liv och död, inomhus och utomhus, naturen i samklang med människan. Att gömma sig under ett rabarberblad och få varm choklad av en schysst förälder…

Kommentera

