Saker jag lär mig när jag redigerar

Att redigera texten är otroligt utvecklande, det jag lär mig genom research omvandlas till berättelse.

Jag har till exempel provat att rensa texten på tillbakablickar och fokusera på en text som står starkt och stadigt i nuet. Som research har jag nämligen läst en del ungdomsböcker och märkt att det verkar vara uppskattat just att det inte kommer långa stycken som bryter av stämningen, att om något som tidigare har hänt ska nämnas kanske det nämns på någon eller ett par rader och inte en hela sida som jag ibland haft nu (ooops!). Läsning är verkligen utbildande, särskilt för en som skriver.

Jag har också lärt mig om startpallar, regler för medley, insim, stretchövningar och annat relaterat till att tävla i simning.

Jag lär mig och får ständigt fortsätta lära mig att lufta till texten så allting inte ligger som en tjock gröt som blir alltför mastig att som läsare ta in.

Jag kommer till stora insikter om att jag behöver gå in mer i karaktärernas reaktioner på det som händer för att inte texten ska bli platt eller kylig.

Spännande är det! Och nu är jag inne i en sån där välsignat bra fas då jag kan förhålla mig hyfsat neutral till texten och det underlättar arbetet enormt.

7 thoughts on “Saker jag lär mig när jag redigerar

  1. Skriva läsa leva skriver:

    Jag håller på att fördjupa karaktärerna bland annat genom tillbakablickar. Förstår verkligen dilemmat med att hitta en ”lätt” balans i det att på några få rader ge läsaren en känsla för något som jag gärna skulle lägga mycket mer på. Inte enkelt alltid, men kul att arbeta med. 🙂

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Ja det är verkligen ett dilemma, i vissa berättelser fungerar det med tillbakablickar, de kan vara nödvändiga, de kan berika texten, i vissa texter blir det avbrott i handlingen som skaver. Så jag tror man får göra en avvägning mot den sortens text man ska skriva, ibland tar jag bort delar och tänker att det får vara vissa saker som jag vet om karaktärerna men som ligger i textens undermedvetna.

      Liked by 1 person

Kommentera

