En svensk läsklassiker etapp 2 Kejsarn av Portugallien

kejsarn

Nu blev det svettigt i läsmusklerna! Men efteråt kände sig hjärnan väldigt upplivad. Det här är verkligen en intressant berättelse. Jag ska berätta vad det är jag har läst.

Kejsarn av Portugallien handlar om Jan i Skrolycka. Berättelsen börjar när hans fru Kattrina ska föda deras barn. Han är utesluten ur händelsen, hänvisad till att vänta ensam och i den ensamheten gror något mörkt. Han bestämmer sig för att hata sitt barn.  Men Jans känsla svänger snabbt när han väl får hålla i barnet. Det gör så ont i bröstet. Vad är det för en konstig känsla?

”För den, som inte känner av sitt hjärta varken i sorg eller i glädje, den kan säkert inte räknas som en riktig människa. ” s.12

Han känner kärlek. En underbar och skrämmande känsla. Nu kommer livet att förändras för Jan. När han arbetar på åkern så har han en saknad att förhålla sig till. Att ha någon att längta efter. Ja han höjer upp sin dotter som kommer att få heta Klara Fina Gulleborg högre än skyarna. I den första delen av boken följer vi Klaras uppväxt och hur Jans katastroftankar växer och växer.

Någonstans efter kanske femtio sidor anar jag att det här kommer att skena långt åt helvete in i galenskapen. Det är precis det som händer. När Klara ska åka till Stockholm för att jobba ihop en slant så att familjen kan ha kvar huset så hanterar Jan det genom att bli en annan. Han blir kejsarn av Portugallien. Kejsarn väntar förståss på att dottern ska komma tillbaka, hon som är kejsarinnan. Han sätter sig på en grusväg, för ibland har liksom allting stannat inuti. Först är han irriterad på träden för att de inte sjunger så att han begriper men sedan hör han vad de sjunger: kejsarvisan…

Selma Lagerlöf var en fantastisk berättare. Det här är mystiskt, känslosamt och tankeväckande. Det känns som att Jan föraktar sig själv när han känner saker vilket får mig att tänka på könsroller, vad man ”får” känna enligt normer. Det är ju klassikers grej: att de ger eko till nutida samhällsfrågor.

Att läsa boken var utmanande ibland. Dialekten var lite klurig för min hjärna men jag uppskattar ändå att Lagerlöf skrev dialog på dialekt.

Mina läsmuskler blir starkare och jag kan nu stolt säga att jag är halvvägs genom en svensk läsklassiker. Mitt klassikermotstånd börjar luckras upp så har ni något tips på någon bra klassiker, kommentera gärna! För nu har en läshunger efter stora berättelser som aldrig går ur tiden väckts.

4 thoughts on “En svensk läsklassiker etapp 2 Kejsarn av Portugallien

  1. Bokstund skriver:

    Den är så bra! Vidare tips på bra klassiker (men allt handlar såklart som vanligt om smak också): Svindlande höjder av Emily Brontë, vilken bok som helst av Jane Austen, Dvärgen av Pär Lagerkvist, Flugornas herre av William Golding, Macbeth av William Shakespeare, Candide av Voltaire och (en sista då jag upptäckt att jag kan fortsätta i typ en evighet annars) Det går an av Carl Jonas Love Almqvist.

    Liked by 1 person

Kommentera

