Innan ankorna drunknar

ankorna

Dags för recension! Jag åt stekt banan med pekannötter när jag läste denna:

Innan ankorna drunknar 
av Ivana Vukadinovic 

Zandra är arton år gammal och bor i Linköping. I berättelsens början så reser hon till New York för att göra misstag. Hon måste göra misstag för att kunna skriva djupa dikter och för att ha något att berätta om för barnbarnen, om mamma ska bli nöjd. På flyget möter hon Oliver som ska bli det sista misstaget som hon gör för efter honom så ska hon bli den perfekta versionen av sig själv. Till sin hjälp har hon bloggen happyandskinny. Men Zandra blir inte lyckligare, bara smalare och sjukare.

”Nej mamma. Mina misstag blir inte diamanter som dina blev.”

Det här är en poetisk roman som jag tycker är befriande verklig i språk och teman. Ibland tenderar böcker att inte låta som riktiga människor utan att det blir plast av alltihop istället. Men den här boken gör tvärtom och känns äkta. Zandra känns realistisk, tankarna som svänger, önskningarna och framtidsplanerna som förändras och måendet som svajar. Att läsa den här boken är verkligen att gå in i hennes huvud. Jag blev väldigt imponerad av språket och öppenheten, rakt in i en annan människas hjärna om det som vi inte alltid pratar om. Kroppsideal, relationer i verkligheten, krav inifrån och utifrån. På slutet känner jag att det går lite för fort, spretigt och stressat,  då saknar jag tempot och språket från första delen av boken. Helhetsupplevelsen är en debut som överaskar mig och jag hoppas få läsa mer!

Recensionsexemplar från Whip Media. 

One thought on “Innan ankorna drunknar

Kommentera

