Att söka efter berättelsen

DSC_7288

Under skrivprocessen med den självbiografiska romanen så fick jag flera fotoalbum i mina händer. Det var våren 2016. Albumen hade legat i ett förråd under min barndom. Pappa ville aldrig kolla. Han kunde aldrig förlåta sin mamma. På bilden ovan sitter hon på främre raden, andra från vänster. Tror jag. För det här är det spännande detektivarbetet och sökandet efter berättelsen.

DSC_7295
Min farmor, pappas mamma; Inger, har alltid varit ett mysterium.

DSC_7283Varför kunde pappa aldrig förlåta sin mamma? Det var en av frågorna jag besvarade under tiden jag skrev boken. 1981 dog Inger, troligen hade hon också en demenssjukdom.

DSC_7278Och kvar finns dessa mystiska album. Med brudpar, fabriksarbetare, uppställda porträtt, allvarliga miner, lyckliga bilder, fest och vardag.

DSC_7282När jag skrev klart boken tänkte jag att jag var färdig med dessa album.

DSC_7273

Men uppenbarligen är jag det inte. På kylskåpet sitter nu en skara bilder som inspirerar mig. Triggar någonting i skrivarhjärnan. Väcker frågor. Känsla. Pusselbitar. Jag tror att det här kan bli en berättelse om några år. Jag skulle vilja utgå från verkligheten, min farmor, och söka en helt påhittad berättelse. Skapa en karaktär som är något eget men inspirerat av hennes liv.

Jag har dock en del annat att göra skrivarmässigt först. Men jag älskar att samla på idéer för framtiden. Just nu känns det som att jag aldrig någonsin i livet kommer hamna i ett läge där jag inte vet vad jag ska skriva. Det verkar alltid finnas någonting som vill berättas.

5 thoughts on “Att söka efter berättelsen

  1. Marie: Mitt skrivliv skriver:

    Det kan vara både intressant och jobbigt att granska sin släkt, jag gör lite detsamma nu, men mer på ytan och för att använda i fiktion… Ändå har jag hunnit gråta flera gånger över de livsöden som finns.

    Gilla

  2. sarasbokblog skriver:

    Visst är det på ett sätt både spännande och intressant att fundera över gamla fotografier. Vem var hon? Hur var hens liv? När man väl börjar intressera sig för vilka människorna på fotona faktiskt var så är det många gånger för sent att få svar.

    Gilla

  3. Jenny skriver:

    Hej! Det där verkar ju hur spännande som helst. Jag skulle inte kunna låta bli att forska i det där. Ta reda på mer liksom.
    Håller med dig om att det känns bra att ha skrivprojekt som väntar (samla på idéer som du skriver). Det får en att känna sig lite rik nästan 🙂
    /Jenny

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Otroligt spännande! Jag får verkligen utlopp för min benägenhet av att vara nyfiken. Jag tror faktiskt att jag väldigt sällan i livet kommer ha slut på idéer i mitt skrivande, tvärtom, svårigheten är att välja ut. 🙂 Och det är en tacksam rikedom.

      Liked by 1 person

Kommentera

