#BOU2017 MAJ = Nu levande ALMA-pristagare

rosoff2017

BoU-utmaningen 2017

Jag valde Om jag försvann av Meg Rosoff som vann ALMA-priset 2016. Boken handlar om tolvåriga Mila. Hon har doftsinne som en hund och är en iakttagande detektiv i tillvaron. Hon ser detaljerna som andra människor missar och framförallt så genomskådar hon vuxna människors fasader med dolda hemligheter och misslyckanden. När hennes pappa Gils barndomskompis är försvunnen så försöker hon både hitta honom men framförallt förstå varför han försvann.

Eftertänksamt språk med poetiska bilder som att ”stå i ett moln” och att ”det är svårt att föra samtal med en glasmänniska”. Jag hade till en början lite svårt att fastna för boken då jag upplevde den som analytisk på ett sätt som jag inte fastnade för men sedan blir det en litterär värld jag hemskt gärna skulle ha stannat i en stund längre med ett språk som är allt annat än kallt och en historia som går rakt in i hjärtat. Känslorna får växa fram och det är otroligt intressant.

One thought on “#BOU2017 MAJ = Nu levande ALMA-pristagare

  1. sarasbokblog skriver:

    Det låter som en bok jag skulle vilja läsa. Jag har läst två (tror jag) böcker av Rosoff som jag tyckt om och har lånat en bok från biblioteket som jag får se om jag hinner läsa innan den ska tillbaka. Den jag var, heter den.

    Gilla

Kommentera

