Att göra slut med ett ord

Jag har varit förälskad i ett ord.

Tydligen. Helt galet förälskad och blind av kärlek för ett ord som består av två bokstäver och sällan fyller någon viktig funktion.

Ett betonande adverb.

Ju.

I min bok hittade jag till min förskräckelse ordet ju 104 gånger. Och då har jag ändå rensat en gång tidigare (!).

Men den här relationen är inte hållbar. Så jag gjorde slut med ju. Nästan i alla fall. Vi kanske kan ses ibland jag och det där vackra lilla ordet som sällan hjälper en text men som jag ändå tycker så fasligt mycket om. Jag säger ju ju ganska ofta när jag pratar. Är det dialekt eller vana?

Separationen med ordet ju i min text gav en märkbar effekt på en gång. Det blev (ju) en starkare text! Meningar som inte längre tvekar och mjäkar sig utan det blir liksom precis vad det är.

Men uppenbarligen är det ett favoritord och favoritord är (ju) en bra grej. Så just nu förekommer ordet  fem gånger i boken. Mest i dialog då jag tycker det förstärker något ändå eller att det faktiskt var så som personerna pratade. Vi får se om jag går all in för det här och stryker alla ju eller om det får vara kvar som en kärleksförklaring till ett ord som är en liten vacker maskros. Ogräs men ändå något speciellt.

Skärmavbild 2017-05-17 kl. 16.52.54

Har ni något ord som ni överanvänder när ni skriver? 

14 thoughts on “Att göra slut med ett ord

  1. Jenny skriver:

    Jag är också missbrukare av ordet JU. Jag jobbar stenhårt med delete-knappen så fort jag ser det men det blir (ju) ofta till att skriva om hela meningar om man tar bort den lilla krabaten. Jobbigt jobbigt, men nödvändigt enligt mig 🙂

    Liked by 2 people

  2. anethebergendahl skriver:

    Förlåt, men jag tycker inte om de bokstäverna. För mig är det heller inget ord utan mer något man skriver mellan två ord för att binda ihop meningen. Så mycket bra jobbat Jenny att göra dig av med dessa 104 st. Garanterat kommer din text bli bättre.

    I min roman finns inte ett enda ord som stavas ”ju”. Kan jag lova 🙂

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Det är inget du behöver be om ursäkt för 🙂 Texten blev mycket skarpare, ibland så blir ju i en text som en tvekan. Jag sparar några i dialogen tror jag för det är ändå så personerna i boken pratar. 🙂

      Liked by 1 person

  3. Sebastian Lönnlöv skriver:

    Åh, småord är så jobbiga! Bra att du upptäckte din överanvändning och kunde åtgärda den. Jag överanvänder en massa olika, så det är svårt att få bort dem. Men att ta bort småorden gör nästan alltid texten mycket bättre. Rakare och mindre tveksam!

    Liked by 1 person

Kommentera

