Skrivarövning från Debutantbloggen

Jag älskar skrivarövningar. Särskilt att få fortsätta på en mening. Det fungerar i stort sett alltid för mig även vid den allra svåraste skrivkrampen och jag blir ofta förvånad över vart den här sortens skrivande leder mig i för riktning med berättelsen. Debutantbloggen bjöd in till att fortsätta på en mening. Det här blev min text. Meningen som texten skulle börja med är markerad med fet stil.

Tre barn sitter längst ute på bryggan. En av dem tittar upp mot himlen och säger: 
”Jag hatar moln.”
De två andra barnen ignorerar honom. Helt upptagna med att kategorisera molnen som fula och fina. Det finns kaniner, pungråttor, sniglar och odefinierbara varelser som barnen själva får uppfinna. Det är därför de skrattar så mycket och det tredje barnet som börjar känna sig gammal tycker inte om att vara ignorerad.
”Jag sa att jag hatar moln.” Barnet lägger sig ner på bryggan och smäller i med båda handflatorna för effektens skull. De tittar inte på honom ens. Inte kompisar. Bara skitungar.
”Ni spiller tid!”
Skitungarna skrattar åt honom.
”Titta inte då! Blunda om det är så jobbigt.”
”Jag hatar att blunda.”
Så reser han sig upp och går från bryggan. Skitungarna sitter kvar som två myggor. Han som går tänker att molnen försvinner. Det är därför han inte tycker om moln. Han tycker att blunda är lite som att dö. Att allting bara slutar. Därför måste han alltid titta. När han lämnar bryggan och stranden så går han in i en skog där allt är grönt och levande. Inga skitungar, inga moln och ingen död. Det enda som han vågar älska är den här skogen där han får vara ensam. Samtidigt hatar han ensamheten. Han är inte en särskilt lycklig pojke men han kanske kan bli.

Kommentera

