Moa Martinsson som resesällskap

Det tråkiga med att resa själv är ju avsaknaden av samtal. Alltså de samtal som man har om man reser med en kompis och delar den där känslan av att vara på väg någonstans. Ge för sig kan man ju ha trevliga samtal med folk man inte känner, det har jag haft många gånger på tåg, men jag tror ni förstår vilken känsla jag menar. Något slags samförstånd –   vi är på väg tillsammans – den känslan!

Tack och lov för litteraturen. Idag när jag har rest till Malmö för att prata på en konferens om barn som är anhöriga så har Moa Martinsson varit mitt resesällskap. I och med En svensk läsklassiker lärde jag känna Moa Martinssons författarskap och har nu svårt att släppa taget om henne, hon är alltför underskattad! Jag vill verkligen läsa allt som hon har skrivit. Kyrkbröllop är fortsättningen på Mor gifter sig och jag vill dela med mig av några guldkorn halvvägs in i denna roman. Det här är verkligen en bok som jag blir berörd av.

”Alltid förändrades folk så där. Var de snälla, blev de plötsligt elaka, var de vackra, blev de rätt var det var fula som troll.”

Huvudkaraktären Mia är ett barn som i sin tankevärld sätter fingret på vuxenvärldens frånvaro och närvaro. Den oundvikliga närvaron av våld och vuxna som dricker och slåss. Den ständiga frånvaron av att bli sedd. Fattigskammen. Ja det är som om Mia längtar efter något vackert. Mia skyddar sin mamma Hedvig och brottas med den påtagliga känslan att hennes styvfar inte riktigt vill veta av henne. I den här romanen gifter hennes moster sig och håller kyrkbröllop.

Och det här stycket tycker jag visar på Moa Martinsson otroligt vackra språk.

”Ett rum kan skifta så oändligt, fast varje möbel står som vanligt. Ett tarvligt rum är som en obruten blomsteräng då en kvinna rustar sig till brud och som en skuggig, overklig tavla då döden står på vakt vid ett flämtande litet ljus.”

Läser du när du reser? Vilken bok har varit ditt bästa resesällskap? 

2 thoughts on “Moa Martinsson som resesällskap

  1. ylva akerstrom skriver:

    Jag läser alltid när jag reser och jag har redan börjat fundera på titlar till sommarsemestern o d gäller o hitta pockets eftersom jag måste ha böcker för sex veckor (omöjligt o hitta engelska böcker där verkar det som) Bästa reslitteraturen? svår fråga! Ungefär som ”vilken är din favoritmat”? 🙂 Håller med om det där med resesällskap – visst träffar man många okända och får sällskap i stunden, men den där samhlrighetskänslan och de gemensamma minnena finns inte

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Åh det är kul att planera reseläsning tycker jag, att packa böcker är mycket roligare än att packa annat. Jag tror den bästa boken jag läst på en resa är Monsterskolan: trilogin av Mårten Melin, tre ungdomsböcker samlade i en pocket, läste ut hela (!) mellan Umeå och Gävle. Resan gick svindlande fort. Magisk upplevelse.

      Liked by 1 person

Kommentera

