Skåneresan – nu ser vi de anhöriga barnen!

Konferensen Every child has the right to… uppmärksammar barnen. De som står i skuggan när livet skaver/vänder/raseras för en familj. Barnen som ibland blir vuxna för tidigt. Barnen som egentligen inte valt att vårda. Barnen som kanske blir destruktiva. Barnen som tar alldeles för mycket ansvar. Barnen som blir så starka att de går sönder. Barnen som borde få vara barn. 

I min föreläsning ”Jag är både stark och svag” så ville jag förmedla barnets rätt just att både få vara stark och svag. Ingen ska behöva vara så stark så att den går sönder. Mitt budskap är att se hela familjen och tänka på hela familjens hälsa. Även om det inte går att bota en demenssjukdom så måste det gå att lindra familjens lidande.

Jag kände att budskapet gick in hos åhörarna, det var en fin stämning med stort engagemang i lokalen. Innan och efter min föreläsning hade jag intressanta samtal med olika professioner som kändes så berikande. Vilken kraft det finns! Wow! Om vi alla gör något för att hjälpa barn så kommer livet bli lättare för så många. Medmänsklighet. Inte blunda. Våga ställa frågan: hur har du det hemma?

Dessutom kändes det så fint att äntligen kunna säga DET BLIR EN BOK!!! Jag övar på att tillåta mig själv att prata om boken UTAN att känna Jantespöket: inte ska väl jag… JO! Klart jag ska. Jag ska vara stolt!

Efter föreläsningen så sökte jag mig till Malmös grönska och hittade en så fin park som jag tror heter Slottsparken. Det har blivit en grej att när jag har pratat och delat med mig av min själ så verkar kroppen likt en magnet dra sig till träden, skogen och det gröna för återhämtning. Det är viktigt att fira också så jag käkade en bulle med bulle.

Tack Demensförbundet för att jag fick åka på den här konferensen. Jag vill passa på att hylla de som föreläste på samma seminarium som mig för att ni alla sprider något så viktigt – glädje och hopp.  Ventilene som gav mig massor av nya tankar kring begreppet dysfunktionalitet. I deras verksamhet tar de vara på superkrafter! Clownmedicin – Glädjeverkstan ger färgglad glädje i det allra svåraste. Ågrenska visar att det går att se barn och lyfter syskon. Heja, heja, heja. 

Nu åker jag snart hem från Skåne och gör mig redo för en sista korrekturgenomgång av boken innan förlaget ska få rå om min text.

#youngcarers2017

One thought on “Skåneresan – nu ser vi de anhöriga barnen!

Kommentera

