Tvekar du när du skriver?

Min favoritfunktion i word är hitta och ersätt. Du kan söka på ett ord och se hur många gånger du använt ordet i texten. Det var så jag gjorde med ordet ju. Jag har upptäckt ett till ord som jag överanvänder. Det är mycket vackert ord men ett ord som tvekar.

Skärmavbild 2017-06-06 kl. 09.46.39

Det här är ett ord som är mycket bra att använda men som ibland kan visa på min egen osäkerhet har jag märkt snarare än att ordet betyder något för berättelsen. Osäkerhet tänker jag är en naturligt del av skrivprocessen men när text ska bli bok så behöver jag komma tillrätta med den osäkerheten och bli stadig i min text. Att jag faktiskt själv tror på och står för det jag skriver och gör medvetna val av mina ord. Och vågar lita på att jag inte måste ha hängslen och livrem med ett kanske instoppat lite för ofta.

Så ett kul experiment är att se efter, tvekar du när du skriver? Kryddar du med alldeles för många kanske när det egentligen inte behövs? Prova ta bort vissa kanske och se vad som händer. Det här är så fascinerande med korrektur och textredigering. Att rensa bland vissa ord kan verkligen göra stor skillnad för helheten.

One thought on “Tvekar du när du skriver?

  1. Katarina skriver:

    Jag tror det är väldigt vanligt, att man skriver som man pratar och inte vill eller vågar låta för säker utan lite passande ödmjuk men i skrivandet har den sortens tvekan ingen plats, precis som du säger.

    Liked by 1 person

Kommentera

