#BOU2017 JUNI = Bok skriven i jag-form

mornitologen

BoU-utmaningen 2017

(M)ornitologen av Johanna Thydell är en bok som börjar andlöst bra. En riktigt bra plan känns i luften. Jag sa högt till mig själv: det här blir en bra läsupplevelse.

Boken handlar om Moa som blir fågelskådare för att kunna studera sin mamma. När Moa var liten så stack hennes mamma Hedvig och Moa har aldrig fått veta varför. När Hedvig sträcker ut en hand via pappan och undrar om Moa vill träffas efter alla år av tystnad så bestämmer sig Moa för att gå helt in i rollen av att vara en fågelskådare för att kunna stannas hos mamman flera dagar och söka ledtrådar till försvinnandet. Komma så nära som möjligt utan att förlora sig själv. För det är något sprucket i att både vilja veta men samtidigt inte. Det finns kanske något läkande, eller upprivande i att veta sanningen.

Johanna Thydell är en av mina favoritförfattare. Hennes debut I taket lyser stjärnorna är en av de få böcker jag försakat sömn för att läsa ut.

I (M)ornitologen finns det mycket som jag fastnar för: hur karaktärerna kommer fram genom prylarna och attributen som omger dom, karaktären Otto och namnen på hans tesorter, fotnoterna som ibland visar det motsägelsefulla i vad Moa klarar av att säga och vad hon egentligen menar och We will always have trädkojan som du får läsa boken för att förstå vad som menas. ❤

One thought on “#BOU2017 JUNI = Bok skriven i jag-form

Kommentera

