Ihärdighet

Det pratas om grit.
Grit är trendigt.
Jag tycker det svenska ordet ihärdighet är mycket vackrare.
Ihärdighet är en viktig grej när jag skriver.
Att fortsätta trots motvind, tvivel och problem som dyker upp längst med vägen.
Att tåla att titta på samma text miljoner gånger.
Att gå igenom hela känslospektrat inför samma text och ändå stanna kvar.
Att förlåta sig själv.
Att inte be om ursäkt över sig själv.
Att kämpa mot ett mål.
Att ge upp och sedan inte ge upp.
Fortsätta. Fortsätta. Fortsätta.
Ihärdighet.
Stanna kvar.
Jag upprepar det som ett mantra. Du är ihärdig, du är ihärdig, du är ihärdig. Tillsist blir det sant.
Jag är född envis.
Ihärdigheten övar jag på.
Övar på att se att det är något jag kan.

Synonymer till ihärdighet: trägenhet, envishet och uthållighet. Trägen är också ett mycket vackert ord.

Kommentera

