Jag känner mig upplyst! Summering av juni i sommarens feministiska läsutmaning

Att läsa är att resa. Ibland in i fiktiva världar, ibland rätt in in verkligheten som en käftsmäll av kunskap. I sommarens feministiska läsutmaning har jag valt ut tio titlar jag vill ta mig an just för göra en kunskapsresa och nu ska juni summeras med sju lästa titlar från listan. Jag känner mig väldigt upplyst! Tröstad. Utmanad i mitt tankesätt. Friare. Läsning som gör nytta för själ och huvud. Böcker jag varmt kan rekommendera.

Bitterfittan 2 av Maria Sveland. 
Åh den här boken ville jag inte släppa taget om. Jag tror att under ett läsande liv så möter läsaren böcker som förändrar läsaren som person, hjälper hen att utvecklas och i slutet av livet kommer de böckerna vara en del av det som formade ens identitet. Det här är en sådan bok. En hyllning till vänskapen.

Ett eget rum av Virginia Woolf
Jag trodde att den här boken skulle vara snårigare men läsningen flöt på bra. Det är den första boken jag läser av Woolf och jag blev väldigt pepp på att läsa Orlando. Woolf beskriver kvinnorna som saknade ett eget rum, för egna tankar och egna behov, kvinnorna som skrev stora romaner i sällskapsrummet, alltid redo att avbryta för att det egna jobbet (skrivandet, självförverkligandet) inte var viktigt nog. Jag tycker om att Woolf tar upp diskussionen om vad som är värt att berätta, att vissa teman i böcker ges automatisk status medan andra teman och historier ses som mindre värda att berättas.

Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson 
Den här romanen är ljuvlig. den börjar med två kvinnor som badar och det provocerar något enormt. Sedan får vi följa mor Sofis (en av kvinnorna som badade) ättlingar Sally och Ellen när de möts. En rik roman med ljuvligt språk, många fina och djupa tankar om skogen, att vara människa, strävan, meningen och om att föda barn när det är krig. En bild som särskilt fastnade är barnet som sparat en kaka i ett halvår och berättar att hon endast gnagt lite på hörnet, hörnet smakade apelsin. Moa Martinsson fångar detaljer, människor och berättar historierna som inte alltid berättades, om kvinnorna och barnen. Och hon berättar bra!

Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby
Läs den, bara läs den. Och blunda inte. Läs med ögonen öppna. Och gå sedan ut i världen och bemöt alla medmänniskor med respekt.

Män förklarar saker för mig av Rebecca Solnit
Tung läsning rent innehållsmässigt, om strukturella övergrepp mot kvinnor som pågår och pågår. Jag blir så ledsen. Boken är viktig. Också en läsning med hopp om förändring. Essäerna är väldigt bra skrivna.

Under det rosa täcket av Nina Björk 
Den här boken var en resa att läsa. Jag tycker den ger mig som råkar vara född kvinna ett större spelutrymme att få vara människa på. Att inte behöva leva ett liv utifrån ett färdigskrivet könsmanus, färgen på täcket, utan att istället få skriva sitt eget livsmanus oavsett vilket kön en har.

Gudarna av Elin Cullhed
Det här är än gyllene ungdoms/unga vuxna/alla åldrar-bok. Den handlar om Janne (Jane), Bita och Lilly som bor i Tierp (beskrivs som en förort till rymden) och de bestämmer sig för att avskaffa ordet tjej och ersätta det med gudar. De är gudarna som inte kuvar sig. Nu tar de tillbaka makten. Läsupplevelsen är en språklig fest. Rått och rasande bra!

Titlar som är kvar på listan: Jane Eyre, Glaskupan och Pennskaftet.

10 thoughts on “Jag känner mig upplyst! Summering av juni i sommarens feministiska läsutmaning

  1. Lyrans Noblesser skriver:

    Oj, vad du har läst! Och vilka bra böcker. Svart kvinna har jag inte läst, men den är jag nyfiken på. Både Under det rosa täcket och Ett eget rum har jag lyssnat på när jag stavgått. Och blivit så arg att jag klampat och stampat.

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Ja det blev en del! Det var kul att läsa mycket litteratur inom ett och samma tema. Det blev som en dominoeffekt. Läs Svart kvinna, så viktig.

      Åh det låter bra att få klampa stampa av sig!

      Gilla

    • Jenny Eriksson skriver:

      Det fanns många formuleringar jag jublade åt i Ett eget rum ”låta sitt inre fira bröllop i mörkret” till exempel. Och det här citatet sparade jag som skrivarpepp: ”Så länge du skriver vad du vill skriva är det allt som betyder något”

      Liked by 1 person

  2. Skriva läsa leva skriver:

    Martinsson och Wolf är två sådana där författare jag alltid har lite dåligt samvete över att jag inte läser. Läste Mot fyren men föll liksom inte för den. Vill ändå ge Wolf en ny chans. Kanske den här?

    Gilla

  3. anethebergendahl skriver:

    Att läsa är som att resa i fantasins värld. Absolut! Jag har alltid ett par böcker på gång alltid, men just nu läser jag mest Katerina Janouch serie om Cecilia Lund som är barnmorska och har kommit till boken ”Blodssystrar” Den är mycket bra. 🙂

    Gilla

Kommentera

