Sommarboktips: tre roliga

boktips

Här kommer en underbar trio för stora och små. Aldrig bliva stur!

Jag, Plumgdog. Min dagbok. Av Emma Chichester Clark
Det här är en dagbok om hunden Plumgdog och hans kompisar, om wienerbrödssmulor, skämmiga twitteruppdateringar och vad människor har för sig för konstigheter. Det är en charmig bok med roliga knorrar som träffar mitt i prick.

Lisbet och sambakungen av Emma Karinsdotter och Hanna Gustavsson 
Jag älskar Barbro Lindgrens Loranga för att det är så underbart knasigt. Den här boken är som en släkting till Loranga som är ÄNNU knasigare och det är underbart, underbart, underbart. En farmor (jag menar sambakung) äter geléhallon till frukost under bordet givetvis och den här boken handlar om allt som sambakungen vill hinna uppleva tillsammans med sitt barnbarn Lisbet innan skolan börjar och fantasin kanske försvinner för gott. Den här boken är svårslagen! ”Jag ritade laxar som dansade discodans, maränger som regnade från kakmoln, fnissiga sockerkakor som klättrade i träd. På mina teckningar var alla lyckliga.”

Familjen Knyckertz och födelsedagskuppen av Anders Sparring och Per Gustavsson
Familjen Knyckertz har tjuvandet som livsstil, pappa Bove, mamma Fia och Kriminellen (som kallas för bara Ellen) ska göra sitt bästa för att uppfylla Tures stora önskan, till sin födelsedag vill han ha den STORA polkagrisklubban från godsaffären. Det kluriga är att Ture är en väldigt snäll pojke som inte vill tjuva som sin syster, mamma och pappa. I familjen finns också en hund som heter Snuten och grannen är en sur människa som såklart vill sätta ditt familjen för allt konstigt de håller på med. Perfekt högläsningsbok skriven med magisk närvaro från första kapitel.

 

Kommentera

