101 saker att göra för ditt skrivande nr 13-25

IMG_6556
Nr 1- 12 

13. Skriv med en kompis
Turas om att komma på en första mening som texten måste börja med. Bestäm en deadline, gärna två veckor, och skriv på varsitt håll. En A4 är lagom ungefär. Maila texterna till varandra och ge feedback. Det här gör jag med min fina vän Malin och texterna blir magiska.

IMG_7508

14. Utforska staden och dess omnejd
Någonstans i den stad du bor finns det säkert en plats som du aldrig har varit på. Gå dit. Åk dit. Bussens ändhållplats. Den där skogen bakom industriområdet. Stadsdelen som du inte växte upp i. Vad är det för en plats? Vad händer där? Är det en tråkig plats? En bra eller dålig plats? Vilka människor bor där? Vad gör de om dagarna? Fantisera. Spana. Skriv ner sånt som dyker upp eller bara fundera.

15. Bjud vänner på middag och dialog med eventuellt sjuk humor
Ska du bjuda några du känner på middag/fika? Toppen! Föreslå denna roliga skrivarövning men kalla det för en ”kul grej” så det inte blir prestationskrav. Alla ska ha ett varsitt A4-papper. Alla skriver en replik (vad som helst, övertänk inte, ta det som kommer upp) högst upp på pappret och skickar vidare till nästa person. Nästa gång viker ni undan det översta så att bara en replik syns i taget när ni skickar runt. Svara på replikerna så att dialogen på pappret fortsätter, låt det gärna gå fort och skriv det som dyker upp spontant, det blir roligast så. När ni är less eller pappret är fullt, öppna upp dialogerna och kör högläsning. Det kan bli sjukt kul och samtidigt övar ni skills i att skriva dialog på ett fritt sätt.

16. Gå barfota i skogen om du aldrig gjort det förut
Om du någon gång vill skriva om en människa som gör en viss sak så kan det ibland, när det är genomförbart, vara givande att testa själv. Kommer din karaktär springa barfota i skogen? Prova själv!

17. Eller googla dig fram till nya erfarenheter
I ungdomsboken som jag skriver förekommer alkohol. Jag har aldrig druckit alkohol och  tänker inte göra det heller. Hur kan jag då beskriva hur alkohol smakar? Jo jag har intervjuat människor som förtärt alkohol samt googlat. I forum som Flashback och Familjeliv kan du hitta förvånansvärt mycket givande information om allt möjligt som kan finnas i ett liv.

18. Loppisfynda en karaktärs garderob
Vill du gå all in för karaktärsbygge? Besök en second hand butik eller en loppis och välj ut en outfit som är din karaktärs stil. Fotografera av den eller köp hem den (är det en second hand med välgörande ändamål så skänker du ju samtidigt pengar till något viktigt).

IMG_7458

19. Läs tecknade serier
Till exempel något av Åsa Grenvall, Lina Neidestam eller Sofia Olsson, dels för att det är bra serier och dels för att se samspel mellan bild och text, hur människor reagerar/ser ut när de pratar, vad ansiktet säger. Jag tycker att det är väldigt inspirerande att ta del av bild även för mitt skrivande, hur kan jag få fram det som bilden kan visa med streck med mina ord? 

20. Beskriv den där sömnlösa kvällen Proust-style
Svårt att somna en kväll? Gör en Proust och skriv väldigt många sidor om en ganska kort episod i ditt liv. Tööööj ut, associera, följ tankegångarna, stanna kvar i ögonblicket och se vad som händer i ditt skrivande.

21. Läs Proust 
Läsningens uthållighetsprov. Jag får varje sommar ett ryck, en passionerad dragningskraft till bokhyllan och ett kall att nu ska jag läsa På spaning efter den tid som flytt. Jag börjar… Jag stryker under, det finns många guldkorn, men sedan blir den där långsamheten svår. Någon gång ska det gå. Kanske är det denna sommar som du lyckas ta dig igenom första delen? Jag siktar på nästa sommar, Proust 2018…

22. Samla alla dina bokidéer
Gör en anteckning på mobilen eller ett dokument på datorn och skriv ner alla bokidéer som snurrar i ditt huvud, eller olika berättelser vars handling som du bara snuddat vid, vårda dina idéer, de är värdefulla, alla idéer kommer inte bli böcker men någon idé kan vara början på något riktigt, riktigt bra. Nästa gång du vill skriva men inte vet vad så väljer du den bästa idén från listan och bara kör. 

23. Gör en bucket list för ditt skrivande 
Kanske har du en bucket list med saker du vill göra i livet. Gör en bucket list för ditt skrivande också! Dina mål och drömmar helt enkelt. Det kan vara att våga skicka in ett manus till förlag, läsa upp en dikt på en poesikväll, signera din bok på en bokhandel, vara med på bokmässan som författare eller precis vad just du skulle vilja få uppleva i ditt skrivande liv.

24. Lyssna på musik som du aldrig lyssnar på
Om du alltid lyssnar på en viss genre eller en viss artist, ge dig själv en utmaning att aktivt lyssna på något helt annat. Jag brukar vidga mina vyer ibland genom att gå utanför listan vad spotify rekommenderar för mig, det är kul att hitta musik som jag inte ens visste fanns och så kommer jag ut ur filterbubblan en stund. 

25. Och gör en lista med den mest dramatiska musik du kan hitta (soundtrack till ditt skrivande)
Har du någon gång öppnat ett dokument och börja skriva text till tonerna av Do the people sing från Les Misérables? Inte? Då har du en mäktig upplevelse framför dig! Särskilt om det ösregnar utanför och volymen på musiken är HÖG.
Gör en lista med den mest dramatiska musik du kan hitta, tips: filmmusik tycker jag triggar någonting i skrivarnerverna. Här är något att börja listan med: musiken från Fantastiska vidunder och var man hittar dem.

Fortsättning följer..

2 thoughts on “101 saker att göra för ditt skrivande nr 13-25

  1. Anni skriver:

    Hej! Vilka fantastiskt bra tips du ger! Några använder jag själv men några är helt nya så tack 🙂 Är en del i skogen men aldrig barfota så nu ska till exempel det testas snarast möjligt.

    Gilla

Kommentera

