Hur ska jag välja vad jag ska skriva sen?

FullSizeRender-3

Jag har ett väldigt trevligt problem. Ett sånt där kärt icke-problem. Varför kallar jag det ens problem? Jag har snarare ett antal olika möjligheter och ska försöka välja något. Vad ska jag satsa på att skriva sen när Försvinner och stannar kvar ges ut? Mina alternativ:

  • Redigera första delen i min ungdomsbokstrilogi och skriva råmanus till andra delen. Göra klart hela den trilogin innan jag påbörjar något annat längre skrivprojekt.
  • Göra en avstickare och skriva på den där barnboksidén för slukaråldern som rusar runt i huvudet…
  • Fortsätta gräva i gamla journaler och skriva en roman.

Vissa författare gör planer för flera år. Kanske vore något för mig. Alltså att planera sitt skrivande långsiktigt. Det är som sagt ett trevligt problem detta, inser att jag väldigt sällan har ont om idéer.

Hur har ni det med idéer och skrivarplaner? Någon som gör långsiktiga planer för sitt skrivande? Dela gärna med er av hur ni tänker när ni ska välja ett nytt projekt att ta er an. 🙂 

 

p.s När detta inlägg skrivits klart fick jag ytterligare en mycket bra idé på en roman. D.s

5 thoughts on “Hur ska jag välja vad jag ska skriva sen?

  1. anethebergendahl skriver:

    Hm…vilket trevligt dilemma du står inför. Jag hade satsat på barnboksidèn. Det där med att gräva i gamla journaler låter också väldigt intressant. Kanske för att jag arbetar på sjukhuset och skriver journaler. 🙂 Vad är det för idè till roman du har här?

    Jag har faktiskt själv någon idè om att skriva en barnbok främst till 6-10- års åldern. Mitt barnbarn Vera tycker jag har så tråkiga barnböcker. Köpte en barnbok av en skrivarkollega på förrförra helgen då jag var på skrivarkurs i Blekinge hos Kim Kimselius. Min skrivarplan nu är att gå igenom mitt korrekturlästa manuset när det anländer i mejlboxen och skriva på uppföljaren. 🙂

    Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Ja barnboksskrivandet lockar. Vad kul att du också funderar på barnbok. Det vore ju underbart att skriva något som lockar fram läslusten.

      Journalgrävandet handlar om mitt stora intresse för psykiatrin på 50-talet. Jag har inspirerats en del av min släkt historia och är inne på att skriva något som utspelar sig under den tiden.

      Liked by 1 person

    • Jenny Eriksson skriver:

      Ja vissa problem är härliga 🙂 Parallellt får jag nog också sikta på. förra hösten märkte jag att det kan vara ganska smart att skriva på projekt i två olika genrer samtidigt för att är jag trött på det ena tillfälligt har jag ofta mer energi i det andra, att det blir variation.

      Liked by 1 person

Kommentera

