#BOU2017 Augusti = en bok med pronomen i titel

FullSizeRender-9

BoU-utmaningen 2017

När du blundar tittar jag av Gunnar Ardelius är en mycket inspirerande bok för en skrivande människa. Redan på första sidan får jag stanna upp för att anteckna. ”En man i svart kostym står och äter pommes ur en skrynklig påse.” Det är effektivt målade bilder som skapar mycket stämning i denna korta kärnfulla bok om kärlek och icke-kärlek, att vara tillsammans med någon, att vara ensam med någon, att vara ifrån den man älskar, att kunna äta cement om den man älskar skulle be en om det. Och om en pappa som inte riktigt klarar av att vara pappa, istället för att prata med sin son slänger han pengar genom brevinkastet. Fast mest tycker jag om boken för språket, handlingen blev på något vis sekundär för jag tyckte så mycket om stilen på språket och gestaltandet, detaljerna, karaktärerna som skymtar förbi. En favoritkaraktär är huvudpersonens farfar. Jag kan inte riktigt redogöra för händelseförloppet i boken men är du en person som tycker om korta böcker som säger mycket, läs!

Kommentera

