Passionerad research och ett mystiskt brunt paket


På min facebooksida visade jag ett mystiskt brunt paket som jag hämtade ut på posten… Ett tag undrade jag vad jag egentligen beställt. Medicinsk utrustning??? För det var tungt!! Och så välinslaget. När jag öppnade paketet trillade det ut dagstidningar och tomma glasslådor. Och där under fanns tusen sidor medicinskt nedslag i femtiotalets mitt. Röda korsets medicinska uppslagsbok från 1956. Fantastisk läsning. Saker att bli förbannad över, saker att bli förvånad över. Vissa saker framstår idag som underhållande på grund av att det blir lite absurt, vissa texter tyder på en stark vilja att göra det bästa för att vårda, vissa texter visar ett tydligt avstånd mellan läkare och patient och människor som nästan inte får vara människor.

Jag är passionerad när jag gör research, särskilt när jag hittar ett ämne där jag låter min nördighet blomstra till en trädgård som suger åt sig all kunskap som regn. Jag är otroligt fascinerad av historien i ett ”hur-påverkade-det-människorna-perspektiv”. De stora förändringarna i samhället och hur det syns i människor egna berättelser från vardagen. Det stora som syns i det lilla och det lilla som syns i det stora.

Bokhögen ovan är också research för även om jag har tagit sikte på Sidsjöns sjukhus så vill jag göra rejäl research men jag har valt att rikta in mig på psykiatrin i Gästrikland, Hälsingland och Västernorrland. Jag vill förstå hur psykiatrin på femtiotalet blev det den var, vad som ledde fram till olika behandlingsmetoder och sätt att vårda. Valet av plats för vårdandet. Ute i skogen eller mitt i stan. Synen på människorna. Människorna som kallats för dårar, sinnesslöa och idioter. Ordval som gör ont i mig. Jag tycker inte att man kallar människor så nervärderande uttryck men då var det vardag att säga så. Varför? Sånt vill jag titta på. Jag tänker på de människor som bott i ”dårstugor” och på mentalsjukhus. Ordets makt. Vad är sjukt och vad är friskt? Jag vill kika på vad som gjorts i just humanismens anda. Vad som blev så fel. Särskilt är jag intresserad av lobotomins historia.

I detta arbete med research är jag glad över mina informationskompetenser som bland annat fått växa/utvecklas i min bibliotekarieutbildning. Förmågan att sålla, välja, värdera, söka men jag tvekar inte om att be om hjälp. Böckerna ovan har jag nämligen blivit tipsad om – hela bunten – av en sjukhusbibliotekarie. Helt fantastiskt! Sjukhusbiblioteken är en resurs i samhället. En bortglömd pärla.

Och jag har en plan. På hur jag ska välja vad jag ska skriva.  Jag ska redigera klart Freja parallellt med detta researcharbete som jag kommer göra i maklig takt – och verkligen njuta av att inte stressa igenom något så viktigt. Snart ses vi Freja, jag ska bara läsa Om den offentliga vården av Anders Åman först. Ja jag är fortfarande Alfons Åberg.

2 thoughts on “Passionerad research och ett mystiskt brunt paket

  1. anethebergendahl skriver:

    Vilken grundlig research du gör! Det gillar jag. Jag beställer redan nu ett ex av den kommande boken om psykiatrin i sjukhusets historia eller vad boken nu ska heta. Sjukhushistoria är nämligen något jag också är intresserad av, kanske för att jag jobbat på sjukhus i 28 år. När jag läste till medicinsk sekreterare för 12 år sedan fick jag besöka ett arkiv där journaler fanns från slutet av 1800-talet på Kristianstad sjukhus, just inom psykiatrin efter jag gjorde min praktik där. Det var väldigt spännande att både se och läsa. 🙂

    Gilla

Kommentera

