Skrivarliv

Yoga för dig som skriver, del 1: hjärnan

Bodil Malmsten (vila i frid) skrev i sin bok Så gör jag om att det är viktigt som skrivande människa att ta hand om kroppen genom att t.ex söka kiropraktor och sjukgymnast.

DSC_7812
Jag håller med Bodil om att den skrivande kroppen bör tas om hand. Därför har jag satt ihop några yogaövningar som du gärna gör i raggsockor, pyjamas och otvättat hår efter en dag vid datorn. Ett toppentips är att pausa då och då när du sitter vid datorn och göra någon av övningarna som kommer presenteras i denna lilla bloggserie som kommer i sju delar. Självklart är övningarna nyttiga för alla, inte bara författare. 🙂 Jag är inte utbildad instruktör (men vill bli det en vacker dag!) så dessa övningar kommer från en medmänniska till en annan.

Viktigt! När du gör yoga så är din uppgift att lyssna på din kropp. Gå aldrig ut för hårt. Det ska inte göra ont.  Det kan strama eller kännas stelt, det är okej, men skarpa smärtor ska alltid tas på allvar. Kom ur ställningen då. Vanligast är att skada sig i yogan i bytet mellan positioner så tänk på att vara rädd om dig hela tiden under ditt yogapass. I yogan får du pressa dig max 3%, det vill säga minimalt. Låt yogan få vara fri från stress och prestation.

Saker som kan vara bra att ha när du yogar: 

  • Yogamatta eller liggunderlag men många övningar går bra att göra på golvet också. Det kan dock vara skönt att ha någonting mjukt under.
  • En liten handduk som hjälp vid stretch bakom ryggen
  • En ögonkudde eller en sjal
  • En filt
  • En eller flera stora kuddar
  • Drick gärna ett glas vatten efter att du yogat. ❤

I den här första delen fokuserar jag på hjärnan och huvudet. Mycket viktiga kroppsdelar för oss skrivande människor. Grejen med yoga är att även om vi jobbar med att ta hand om en kroppsdel lite extra så gör vi bra saker för hela kroppen. Som min favorityogi Adriene säger: ”It’s all connected.” 

Barnet är en viloposition som oftast görs mellan positioner i yogan. Du kan göra den på flera olika sätt. Det är det fina med yoga; de flesta positioner har många olika variationer så att du anpassar efter din kropp och dina behov. I barnets position kommer jag ner i varv. Den är skön att göra på kvällen men också när som helst på dagen. Blir jag slut i huvudet är det skönt att bara lägga sig i den här positionen. Tio andetag i barnets position gör skillnad. Åtta minuter (sätt timer och känn tillit) kan vara magiskt. Som att tvätta hjärnan ren från skit.

DSC_7773 Så här gör du. Sätt dig på knä. Bli medveten (eller skit i det, ibland kommer medvetenheten  sedan, det är helt okej). Andas in, andas ut och låt överkroppen dyka framåt. Armarna ovan huvudet och kom ner med pannan mot golvet. Du behöver inte andas på något särskilt sätt i den här ställningen för grejen är att du ska vila men ge dig själv möjligheten att ta lite extra djupa andetag. När du ligger i den här positionen ett tag så kan tankarna fara runt, du gör inte fel, så fungerar vi människor, men om du vill kan du försöka rikta tillbaka fokus på andningen och ge dig själv möjligheten att vila från tänkandet.

DSC_7772

Det kan vara skönt att släppa taget om axlarna och låta armarna ligga bakom. Det kan dock upplevas som lite mer tryck på huvudet så känns det här inte bekvämt, skippa! Du behöver aldrig pressa dig i yogan, det finns ju alternativ och det bästa alternativet har jag sparat till sist.

DSC_7774

Det här är det bästa jag vet i yogan. Barnet med stöd. Du kan göra den på golvet som jag gör med två kuddar som stöd. Jag sätter mig på knä och vinklar ut knäna så att det blir en skön höftstretch också. Dyker framåt och vilar på kuddarna. Riktigt gött! Du kan också lägga två kuddar i sängen, en kudde mellan benen och dyka framåt för en barnets position med mycket stöd, det känns som att vila på moln. Sätt timer. För annars är det stor risk att du somnar. Du kan vända huvudet efter en stund och ligga på andra örat en stund.

Mer yoga kommer! Håll utkik på bloggen eller följ min facebooksida för att få mer inspiration.

Annonser

11 thoughts on “Yoga för dig som skriver, del 1: hjärnan”

    1. Vad kul att du gillade tipsen! Och mycket mer kommer. 🙂 Det blir sju delar yoga, varje torsdagkväll på bloggen ett tag framöver.

      Det är så märkligt med yoga, det är lätt att skjuta upp fastän det är något som känns bra. Jag har ett bra motto som jag försöker leva efter och det är yoga every damn day. Det sporrar mig till att försöka göra något litet varje dag som är bra för kropp och själ. Lycka till med yogandet. ❤

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s